Monday, September 1, 2014

Orang Tak Tahu

Orang nampak aku macam hidup senang.
Orang nampak aku selalu ade duit.
Orang nampak aku hidup harmoni.


Orang tak tahu apa yang aku lalui.
Orang tak tahu apa yang aku rasa.
Orang tak tahu apa yang aku harap.


Tapi aku selalu fikir pasal orang.
Tapi aku selalu dahulukan orang lain.
Tapi aku sentiasa nak puaskan hati semua orang.


Ayah selalu ajar macam mana hidup susah.
Ayah selalu ajar macam mana rasa susah.
Ayah selalu kata "ayah dulu tak macam awak sekarang."


Orang tak tahu aku simpan duit untuk diri aku sendiri.
Orang tak tahu aku simpan diri juga untuk orang lain.
Orang tak tahu aku kalau boleh taknak minta mak ayah aku duit langsung.


Tapi aku tak boleh.
Sebab aku nak dapat mana pendapatan?
Aku masih belajar.
Aku masih bawah tanggungan.
Aku masih belum ada pendapatan.


Orang tak tahu awal awal mula masuk universiti semua aku tanggung sendiri.
Barang kelengkapan. Makan. Pakai. Yuran.
Aku takde pinjaman.
Aku takdapat wang belanja kerajaan.
Aku tak dapat macam orang lain dapat.

Orang tak tahu aku masuk belajar tak macam orang lain.
Lepas drop aku kat tempat pendaftaran dorang balik. Bukan sebab dorang kerja. Waktu tu cuti pun. Aku pun tak tahu.

Orang tak tahu aku masuk universiti mak ayah aku tak naik pun bilik aku.
Dorang tak bawakkan pun barang aku mcm mana adik adik aku, kakak aku rasa. Aku tak tahu perasaan tu macam mana.


Orang tak tahu yang mak ayah aku x tahu pun bilik kat u macam mana. Siapa roommate aku. Tingkat berapa bilik aku, besar mane. Ade tak apa yang aku perlu. Cukup ke tidak.

Aku tak pernah rasa macam mana orang lain rasa.

Orang tak tahu
Aku hidup sampai habis satu sem berbekalkan gaji aku waktu aku kerja dulu. Aku hidup bersederhana macam orang biasa.

Orang tak tahu yang aku hidup ambil yang abang akak adik aku punya je.
Baju, seluar, laptop, handphone dan sebagainya.

Orang lain melalak terpekik dekat mak ayah nak baju baru, nak handphone baru nak beli laptop beli masuk u. Aku taknak mintak dekat mak ayah aku sebab aku pernah dengar waktu aku nak masuk tu mak aku cakap dengan adik aku waktu dia nak mak aku belikan seluar baru untuk dia

"Ibu dah tak cukup duit dah nak sampai hujung bulan ni. Biha nak masuk belajar nanti nak pakai duit. Barang dia lagi"


Aku rasa macam aku beban.
Aku rasa macam aku ...

Sebab tu aku dah lama tak beli baju raya atas permintaan sendiri.
Sebab tu aku pakai laptop abang aku yang dah berusia 7tahun dan laptop tu motherboard dah crash. Screen pecah. Aku guna lagi.
Phone aku beli pakai duit gaji screen dah crack setahun aku belum ganti.
Baju aku pinjam adik aku punya.
Pakai mana yang ada.

Tapi berkenaan semua dia atas.

Aku bersyukur. Aku ada mak ayah.
Aku boleh berbakti lagi kat derang.

Aku masih ada sedikit harta pemberian orang untuk aku guna pakai.

Mak ayah aku bagi pendidikan agama sempurna cukup semua. Alhamdulillah. Dalam semua tu aku bersyukur.


Aku bersyukur tak rasa dimanjakan.
Alhamdulillah.


Dalam semua tu, inilah jawapan kepada soalan


"Kenapa kau perangai tak berapa nak lembut, tak berapa gemalai macam perempuan lain?"

Sebab aku hidup tak manja, tak senang, tak mudah macam orang lain bersama ibubapa mereka. Tak sama.

Thursday, September 12, 2013

Poem – Baby, are we in love?


Words by – Ameen Misran

*This poem is inspired by Hilal Asyraf’s “Awak, Kita Ini Bercintakah?”

*Dipersembahkan oleh Ameen Misran of Langitilahi pada 16 Februari 2013 di Seminar Baitul Musilm 2.0, PICC.

I have never held your hands so far,
or looked into your eyes saying that how beautiful you are,
We have never gone out together,
we rarely exchange love letters together.

The only means of communication between us are 
through text messages, social media and a couple of phone calls,
when I tweet, you retweet,
when I post a status on facebook, you like,
but should it be just like that?
Love and affection should be more than that.

We are in a relationship
but why do I feel like everything between us is restricted?
It feels like I’m losing you.

I can’t see you unless there’s company from a third party,
I can’t have dinner with you unless there’s intervention from our families.

Exist such distance between our hearts,
and barriers since the very start.
Our separation sometimes makes me scared,
but why, why did you keep on reminding me
“Let us get ourselves prepared”.

I don’t know, I don’t know,
I’m doubtful, are we in love?
Are we really, really in love?

--------------------------------------------

Yes I know I’m wrong,
I was just carried away,
seeing all the couples out there,
at the park, at the restaurant, at the movie theater,
caressing each other,
hugging and kissing like no other,
man! That is romantic!
Seeing all at that, 
makes me deprived of my love story,

I’ve always wanted an ideal love story like in the movies,
but I need to stop and let it go,
Because after every rainfall must come a rainbow.

I got to be patient,
the sweetness of happiness is always best tasted after we are tested,
this is not what Allah wants,
this not what the prophet wants,
this is not what we want.

Yes, you are right,
we are deeply in love,
not in their assumption,
but in His definition.

Neither holding our hands,
nor filling up our desired demands,
have defined a loving relationship,
but declared that bond as an abandoned ship!

Allah says that:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Say, [O Muhammad], "If you should love Allah , then follow me, [so] Allah will love you and forgive you your sins. And Allah is Forgiving and Merciful" (Ali-Imran: 31).

Following the prophet is what we should do,
never ever give in to the feelings that aren’t true.

This is not our time to go beyond the boundaries,
but it’s time for us to be equipped with all the needed “expertise”,
we got to master a wide range of skills,
financial management, anger management,
Children’s education, automotive skills, 
Cooking skills, house-keeping skills,
without these we are killed.

True love is how we center all our love towards the Almighty,
and prevent ourselves from entering that fiery place of severity.

In time, we will be united finally,
and we aspire to build an extraordinary family,
with amazing children who will become leaders of the community, 
the leaders of the Ummah.

That destiny starts before we are married,
I cannot imagine us making sins before the day we are united, 
that will defeat the purpose of Baitul Muslim, Baitul Jihad, Baitul Dakwah,
as marriage is all about attaining Barakah from Allah!

Love is everything that brings you closer to Allah,
and whatever brings you further from Allah is not love.

I’m looking forward for that day,
our union,
our synergy as one.
You will be my princess,
I’ll be your prince.

Baby,
we are in love.
You are my love.

Ameen Misran of LangitIlahi

Tuesday, July 30, 2013

Ujian

Allah.
Aku tak faham.
Kenapa aku selalu di uji.
Dengan ujian hati?

Allah.
Kau sayang aku.
Aku tahu.
Sebab..
Walau jauh aku pergi,
Walau perit ujian yang Kau beri,
Pada akhirnya,
Kau akan tunjukkan jalan.
Untuk aku kembali.
Sucikan diri.
Pada-Mu Rabbi.

Allah.
Bertahun aku pendam.
Orang kata, time heals.
Aku tak faham.
Kenapa luka aku tak pernah sembuh?

Jatuh sembah bumi.
Aku nangis lagi.

Malunya aku Ya Allah.
Jelas sekali aku lemah.
Dikuatkan dengan dakwah tarbiyah.
Aku masih lambat melangkah.
Dihadirkan geng usrah.
Bagaikan hadiah.

Tapi,
Mana ada yang kekal atas bumi ni.
At the end,
Semuanya akan pergi.
Hatta aku pun,
Bakal dijemput malaikat Izrael nanti.

Allah.
Peluklah aku.
Peluklah aku sampai aku tenang.
Selimutkan aku.
Selimutkan aku dengan cinta-Mu.
Seka air mataku.
Pujuk aku dengan kalam-Mu.

Allah.
Malunya aku.
Aku hamba-Mu.
Yang kembali.

Kadang aku pelik.
Kenapa selalu aku diuji dengan perempuan.
Malah sampai satu tahap.
Aku rasa macam....
Nak bersendiri.
Tak dikenali.
Tak disayangi.
Asingkan diri.
Jauh-jauh dari semua.

Hinanya aku.
Banyak dosa aku.
Allah.
Ini aku, hamba-Mu.
Malunya aku.
Akhirnya, aku datang jua.
Dalam keadaan hina.
Gugur air mata.
Mengaku banyaknya dosa.

Allah, jagakan mereka.


Copypaste : budak-tomato.blogspot.com

Sunday, July 28, 2013

Du'a - Tiada Selain Dia

Lirik yang sangat mendesup dalam hati ini yang membuat teringat pada Dia. Tiada tuhan selain Allah yang memberi nikmat hidup sehari lagi..

Allah... *nangis*



Du'a - Tiada selain Dia *sila click pada link ini untuk mendengar lagunya*


Maha kuasa maha segala
Pencipta seluruh alam semesta
Maha pemurah maha penyayang
Mencurahkan nikmat cinta dan kasih sayang
Sentiasa ada sentiasa jaga
Setiap masa dimana jua

Tiada tuhan selain Allah
Yang memberi kita hidup sehari lagi
Tiada tuhan selain Allah
Tiada daya dan kekuatan tanpa izin dariNya

Sujud padaMu tanda syukurku
Terima kasih atas segalanya
Aku berjanji takkan berhenti
MencintaiMu hingga akhir nyawa
Maafkanlah aku atas segala dosa
Saatnya kini aku bersaksi

Tiada tuhan selain Allah
Yang memberi kita hidup sehari lagi
Tiada tuhan selain Allah
Tiada daya dan kekuatan tanpa izin dariNya

Oh Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah!
Oh Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah!
Oh Ya Allah...

Sungguh tenang jiwaku
Saat mengingatiMu
Jangan kau palingkan hati ini
Sesudah aku kembali padaMu

Friday, July 26, 2013

Thursday, July 25, 2013

*tears*




Ketika kita jatuh cinta, dan mendambakan seseorang jadi jodoh kita. . . .Namun kita tetap diam, mengendalikan hati untuk tidak tergesa-gesa mengutarakannya, maka yang ada adalah harapan. . .Do’a kebaikan untuknya tak lupa kita panjatkan..Semoga dia mampu menjadi hamba yang beriman..Mengisi hari dengan kebaikan..Semoga saja Allah SWT mempertemukan, dan mempersatukan di saat yang tepat..Saat dimana hanya ada perkenalan dengan cara islam (Baitul Muslim) yang berakhir dengan lamaran, bukan dengan hubungan bernama Pacaran.

Jika Allah SWT TIDAK menghendaki kita berjodoh dengannya kerana mungkin ada seseorang yang lebih baik dari kita untuknya, dan ada yang lebih baik dari dia untuk kita. . .itulah nilai kepasrahan.Namun.. Ketika kita jatuh cinta..Lalu kita menjalinkan hubungan dengannya. Meskipun hanya didunia maya..Meskipun hanya ingin mengenalnya dengan lebih lanjut..Maka Syaitan akan ikut mengambil bahagian. Menyiksa hatimu dengan rindu yang menggebu.. Kemudian rindu berganti sayang penuh kehangatan, tentang masa depan yang akan kita tempuhi bersama. Senda gurau dan kemesraan yang kita bina seolah terasa indah , seolah tak ada yang salah. 

Kita tidak sedar bahawa apa yang sedang kita lakukan sekarang belum halal untuk dilakukan, dia bukan mahram kita. Kita telah lalai dari mengingatiNya, kita telah lupa ada Allah yang mengawasi kita. . .mengawasi kemesraan yang belum berhak kita nikmati bersamanya. Kerinduan berlanjutan dengan impian sebuah pertemuan, Pertemuan yang berakhir dengan sebuah bersentuhan.. Pertemuan yang berakhir dengan pelukan kemudian hati menjadi bergantung padanya. . .Seolah-olah yang menciptakan kebahagiaan di dunia kita hanyalah dia. Seolah-olah tanpa dia hidup kita tak kan ada ertinya. Seolah-olah tanpa dia kita kan kehilangan nyawa.

Akhirnya.. Ketika perpisahan terjadi, kerana Allah tak menghendaki kita dan dengannya hidup bersama. Kau bersedih dan putus asa.. Hidup seolah-olah tak lagi berwarna, bahkan sehingga tak sudi lagi hidup di dunia. Ketika cinta terhalang perbezaan agama, hukum Allah berani dilanggarnya. Padahal Allah jelas tak mengizinkan, seorang muslim/muslimah berkahwin dengan orang kafir sebelum mereka beriman meskipun mereka menarik hatimu atau ketika sang kekasih mengajaknya menukar agama.. atas nama cinta murtad pun berani dipilihnya..

Naudzubillah…Semua orang berhak mencintai dan dicintai.. Tetapi bukan cinta yang tak diredhai.Cinta selain Kerana Allah SWT hanya akan membawa kita pada penyesalan.. Penyesalan abadi. Kebahagiaan yang harus dipilih seorang muslim haruslah kebahagiaan yang abadi.. Kebahagiaan yang hakiki.. Kebahagiaan yang ada disisi-Nya. Di Syurga-Nya.

**********************************

Allahurobbi. *nangis*