Monday, March 19, 2012

aspura anti aspuri




بسم الله الرحمن الرحيم

6

Zaman persekolahan…

“SENYAP!”

Serentak, semua ahli 4A terdiam. Kebingitan yang melanda bilik studi tadi serta-merta padam ditiup kelantangan Abang Azlan – YDP (Yang di-Pertua) 4A.

Mata Abang Azlan meliar tajam merenung satu persatu anak buahnya. Matanya kemudian berhenti ke arahku. Aku mulai berasa tidak sedap perut. Matilah aku! Matilah aku! Hatiku bermonolog kerisauan.

“Kita kembali kepada topik perbincangan kita yang paling utama. Tinggalkan sebentar isu sampingan yang mencetus kontroversi baru-baru ni!” ujar Abang Azlan menunjukkan kredibilitinya sebagai seorang pemimpin.

“Isu kita sekarang ialah ‘Kemerosotan Aspura dalam Akademik’. Sekarang saya nak Hasif bacakan rekod pencapaian ujian bulanan dalam bulan ini,” sambung Abang Azlan lagi.

Hasif, selaku setiausaha 4A, bingkas berdiri.

“Assalamualaikum. Ini merupakan rekod ujian bulanan yang akan saya bacakan sebentar lagi. Saya akan bacakan tentang carta 10 Terbaik dan jantina pelajar tercorot dalam setiap tingkatan.

Tingkatan Satu, hanya empat orang aspura tersenarai sebagai Top 10 – namun keempat-empat mereka mendominasi carta satu hingga empat. Tahniah!”

Semua ahli bertepuk tangan, bangga.

“Namun, tiga orang dalam kalangan aspura juga menyandang gelaran sebagai tiga pelajar tercorot dalam ujian yang sama!” Hasif merenung wajah wakil Tingkatan Satu – Saufi.

“Kemudian, Tingkatan Dua pula hanya tiga orang yang tersenarai dalam Top 10. Dan itu pun bawah dari nombor empat!” tekan Hasif lantas membuat wajah Azlan semakin masam. “Apa yang menariknya dalam Tingkatan Dua ialah – tiada seorang pun aspura yang menjadi 20 puluh orang tercorot!”

“Hmm,” Hasif menggaru-garu dagu sambil melihat kertas laporannya. “Tingkatan Tiga – pelajar-pelajar yang bakal menduduki PMR! Mengapa hanya Afnan dan Haikal seorang saja yang tersenarai dalam Top 10? Nasib baik tempat pertama disandang oleh Afnan. Tetapi ini belum memuaskan kita. Jika bulan lepas sembilan orang menjadi Top 10, mengapa bulan ni merosot? Wakil tingkatan, sila ambil peranan! Jantina paling merosot saya tak nak sentuh kerana kita telah sedia maklum siapa yang selalu corot dalam tingkatan ini.”

Jantungku bedebar-debar ketika nama tingkatanku disebut.

“Tingkatan Empat.” Kesemua 15 ahli 4A serentak merenung ke arahku. Aku menelan air liur. “Tahniah, Top 10 semuanya dalam kalangan aspura. Malah, carta sebelas hingga 16 juga adalah aspura! Dan jantina yang corot ialah aspuri.”

Bilik studi Blok J yang menjadi markas perjumpaan 4A tiba-tiba riuh dengan sorakan dan ucapan kesyukuran. Ahli kumpulan yang duduk berdekatan dengan aku dan Fathi menepuk-nepuk bahu kami memandangkan kami berdua ialah wakil tingkatan empat.

“Seterusnya pelajar SPM – tingkatan saya dan YDP kita,” Hasif menunjuk ibu jarinya kepada Abang Azlan. “ Alhamdulillah, YDP kita yang tidak pernah lepas dari nombor satu masih mengekalkan mahkotanya. Seterusnya tiga orang lagi tersenarai dalam Top 10. Malangnya, pelajar corot ialah aspura.”

Beberapa orang ahli 4A berbisik-bisik sambil memandang sinis ke arah Hasif ketika dia mengungkapkan perkataan terakhir. Fathi menarikku agar dia dapat berbisik di telingaku.

“Pelajar corot Tingkatan Lima – Abang Hasif sendiri,” bisik Fathi perlahan yang mungkin.

“Sekian saja laporan dari saya. Kembali kepada YDP,” ujar Hasif lantas duduk di tempatnya. Aku perasan mukanya ketika itu merah – disebabkan malu.

Abang Azlan bangkit semula. “Terima kasih kepada Hasif. Jadi saya nak simpulkan bahawa tingkatan yang didominasi oleh aspura dalam bidang akademik, sila tingkatkan prestasi anda. Manakala tingkatan yang dicacati oleh kecorotan aspura, saya harap kita sedia membantu mereka dan sentiasa follow up perkembangan mereka.

Sekarang saya nak sentuh sekejap tentang isu yang tercetus baru-baru ini!” Abang Azlan berdiam seketika – seperti mengawal kocakan amarahnya. “Addin, sila berdiri.”

Aku berdiri perlahan-lahan – chuak dowh!

“Bacakan saya sepotong hadis yang kamu belajar minggu lepas.”

Aku terkedu! Apa motif Abang Azlan suruh aku membacakan hadis pula? Bukankah aku sepatutnya dimarah, diherdik?

Takutlah Godaan Dunia dan Godaan Wanita

Imam Muslim meriwayatkan dalam Sahihnya, daripada Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW bersabda mafhumnya: “Hendaklah kalian takut terhadapa (godaan) dunia dan takutlah kalian terhadap (godaan) wanita.”
Selesai sahaja membacakan hadis tersebut, aku dipanggil untuk berdiri di hadapan bersama-sama dengannya. Oh tuhan, apalah nasibku selepas ini!






بسم الله الرحمن الرحيم

7

Zaman sekarang…

“Ini tablet buah zaitun dan ini pula minyaknya,” ujar Nurri sambil menunjukkan bungkusan ubat dan sebotol minyak yang tertera logo farmasi.

“Khasiat buah zaitun ini ialah dapat mencegah penyakit pembuluh nadi, peningkatan tahap kolestrol, peningkatan tekanan darah, penyakit kencing manis, dan kegemukan. Malah ia juga dapat mencegah sebahagian daripada pelbagai jenis barah.

Hadis Kelebihan Buah Zaitun

Sabda Baginda Rasulullah SAW yang bermaksud, Makanlah buah zaitun dan minyakkan rambut dengannya kerana buah zaitun itu keluar dari pohon yang berkat. [Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi dan al-Tirmizi berkata ini hadis hasan]
Semoga darah di bahagian kotak memori awak dapat mengalir lancar dan minyak yang disapukan di atas kepala awak tu menyenangkan pemikiran awak,” jelas Nurri panjang lebar.

Kemudian dia mengeluarkan pula ubat-ubatan yang lain – saya rasa semuanya adalah ubat. “Ini pula ialah tablet habbatus sauda’, jus habbatus sauda’, dan minyak jintan hitam.”

“Apa beza habbatus sauda’ dengan jintan hitam?” aku mencelah penerangan Nurri.

“Kedua-duanya adalah sama. Yang membezakannya ialah habbatus sauda’ nama Arab, jintan hitam nama Melayu. Hehe…” Ketika itu, mahu saja kucubit pipi Nurri – sangat mencuitkan hati.

“Habbatus sauda’ ni pun ada kelebihannya. Berdasarkan kajian Pusat Penelitian Florida, habbatus sauda’ mampu meningkatkan dan menambah daya kekuatan dan daya tahan tubuh manusia bagi melindunginya daripada penyakit serta melawan kuman dan bahan kimia aktif,” Nurri berhenti seketika untuk merehatkan celotehnya.

“Kalau kita kaitkan dengan penyakit awak, khasiat habbatus sauda’ insyaALLAH boleh menguatkan daya ingatan awak.

Hadis Kelebihan Habbatus Sauda'

Ummul Mukminin Aisyah r.ha berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya habbatus sauda’ mengandungi ubat bagi semua jenis penyakit kecuali al-sam.” Aisya bertanya, “Apakah itu al-sam?” Dijawab oleh Baginda, yang bermaksud: “Al-sam adalah kematian.” [Muttafaq ‘alaih]
Berdasarkan hadis ini, Nabi junjungan besar kita Muhammad SAW telah memberi petua untuk merawat penyakit. Jadi, kita amalkanlah petua ini.”

Aku menghulurkan air kosong kepadanya. Selepas mengucap terima kasih, dia meneguk air itu tiga kali – mengikut sunah. Aku perhatikan saja tindak-tanduknya. Aku sendiri tidak tahu mengapa sejak akhir-akhir ini aku terpikat dengan setiap tindakan Nurri. Mungkinkah aku telah jatuh cinta?

Oh, mustahil! Aku tetap ingat apa yang dilakukannya terhadapku sewaktu di sekolah dulu. Aku masih ingat! Dan sukar untuk aku lupakan. Kerana itulah, aku dan dia masih menggunakan ‘saya-awak’. Kami berdua belum serasi. Malah, aku belum pernah sekalipun ‘menyentuhnya’ sejak dua bulan perkahwinan kami.

“Di mana awak tahu semua ni?” tanyaku.

“Dari majalah Solusi isu 17. Dalam tu terkandung fakta yang mengatakan bahawa penduduk Palestin merupakan penduduk paling sihat di dunia. Faktornya ialah mereka mengamalkan cara pemakanan nabi,” syarah Nurri bersungguh-sungguh.

“Malah mereka berterima kasih kepada Israel kerana tembok yang dibina di sekeliling mereka menyebabkan mereka tidak terkena tempias ubat-ubatan barat yang ingin disalurkan kepada mereka. Pasal itu jugalah mereka masih dapat bertahan dengan bahan kimia fosforus. Subhanallah, menakjubkan, kan?” sambungnya lagi.

Aku mengangguk setuju sambil membalas senyumannya. Kemudian, Nurri meminta izin untuk menyiapkan baju yang ingin kupakai esok untuk ke pejabat. Walau keruh bagaimanapun perhubungan kami, namun dia tetap menjalankan tanggungjawabnya sebagai isteri. Buat entah ke berapa kalinya, aku bersyukur kepada ALLAH SWT. Dalam hatiku tidak putus-putus berdoa agar cinta keranaNYA mekar dalam diri kami berdua.

Setelah memastikan Nurri telah naik ke tingkat atas, aku mengambil gelas yang digunakannya tadi. Dalam gelas tersebut masih tersisa sedikit air. Aku mengangkat gelas itu di paras mata sambil memusing-musingnya. Dan akhirnya aku jumpa apa yang aku cari – bekas bibir Nurri pada gelas tersebut. Dengan lafaz basmalah, kuminum air itu pada bekas bibir Nurri.

Rasulullah SAW Seorang yang Romantik

Dari Aisyah r.ha berkata: “Suatu saat ketika saya haid, saya minum dengan gelas Rasulullah SAW. Kemudian baginda minum di tempat saya meletakkan mulut. Ketika saya haid dan tubuh saya berkeringat, saya memberikan gelas pada Rasulullah dan baginda minum di tempat mana saya minum.” [HR Muslim]

bersambung...


No comments: