Thursday, December 22, 2011

kita tak tahu :>



Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not. ( al-baqarah : 2:216 )
apa yang aku highlight kat sini , boleh jadi kita benci sesuatu tapi sebenarnya benda tu baik untuk kita dan boleh jadi kita suka sesuatu sedangkan benda memang buruk untuk kita.

dan terbukti Allah itu Maha mengetahui apa yang kita tak tahu . betul tak ?
kalau tak mustahil setiap perkara yang berlaku yang kita rasa macam ,

" argh , pehal camni ?! aku taknak nih ! "

last-last kita tengok , ade hikmah yang lebih baik tersembunyi ekoran daripada perkara yang kita rasakan buruk yang kita lakukan atau berlaku kat kita .

macam tu lah caranya aku nak pujuk diri aku nih dari terus menyalah orang lain atau apa-apa pun . *bitter smile*

bulan April hari tuh , sampai surat kat rumah yang mengatakan :

" Tahniah ! anda telah ditawarkan belajar di Universiti Al-Azhar , Mesir dalam kursus Ulum Islamiyah bla bla bla bla bla "

before tuh memang dapat mesej ,

" Tahniah , anda layak untuk ke Universiti Al-Azhar Mesir . Sila berhubung dengan blablablabla "

bile aku dapat tuh macam , " ya Allah , ibu ! ayah ! bihah dapat ! "

perasan tuh rasa macam *speechless* . tak boleh nak cerita . dan aku terpikir . " ouh , ini ke perasaannye dapat offer study kat oversea"

satu perkara yang memang aku idam kan sangat daripada dulu . memang aku maca m , kalau orang tanye , "ape plan lepas SPM ? nak mintak mane"

aku mesti jawab " Mesir nak mintak . insyaAllah " :) " ade rezeki , InsyaAllah "

dan bile dah dapat tuh macam : Alhamdulillah sangat . one step lagi . bile dah sampai sane , insyaAllah .

tapi aku tengok macam ayah tak bagi pergi . takpe lah , diam kan aje .

biar waktu yang sepatutnye nak kene pergi kelas bahasa pe sume , macam takde pape . ayah pun macam tak kate ape . ibu cakap ,

" bihah , sekarang nih belum nak jadi rezeki bihah lagi pergi sane kot . ade rezeki lain kali , insyaAllah . "

dan hati aku berderai macam kaca . kecewa + sedih semua ade . tapi tak rasa macam nak menangis time tu . hmmmm. beraaaaat sangat rase . heh :/

bile aku masuk SHAMS , ade sorang budak tu pun nak pergi . same dengan aku . sekali . kalau memang aku pergi , kitorang pergi sekali . satu flight . tapi nak buat macam mane kan ? takde rezeki . aku jadi macam , ' jelesnye kat ayuni . nak jugaaaaak ' :/

target aku , aku buat betul betul SPM dengan bhase arab and subjek agama aku yang lain nak sambung Mesir . memang itu plan jangka masa pendek time tuh . tapi , haaaaaahhh .

dan sekarang nih pulak . aku terfikir , boleh ke nak pergi lagi ek ? dapat ke ?

pastu orang kate , " ape salahnye . study kat Malaysia . okey ape . "

aku senyum jelah . :)

jeles tengok Farhah yang dah lama merantau negara orang .

tengok farhah nih . dia sekarang dekat Cardiff , UK . dia dah duk kat sane since kitorang form 1 . haaa , aku kenal dia dari darjah 4 . kitorang classmate . dia pergi sane pun sebab mak dia dapat futher buat PhD kat sane . so , she's the lucky gurl . satu family dia pergi sane . dia pun memang background dari family yang bagus la . dia memang lahir kat oversea . waktu parents dia study sane . tapi dia lahir kat London . heee . sampai sekarang . dia tak balik-balik lagi . heh . dah besar dah dia duk sane . tapi adik dia lebih besar dari dia . kesiankan ?

Dia dah pandai masak , sekarang nih dia buat A-level kat sane . ade gak aku tanye bile nak balik , dia kate tak tahu lagi bile . gaye dia macam taknak balik Malaysia je . hehe


yang nih pulak nazihah ayuni . yang aku kate sepatutnye pergi sama dengan aku tu . ha , dia nih laaa . memule semangat nak stpm sesama , tapi last-last waktu cuti dia hilang entah mane . tup-tup aku tau dia tengah study bahasa kat kelantan . start dari tuh sokmo dia text aku :
" sayang sorry tak bagitahu. " blablabla . macam-macam . selalu mintak doakan dia selamat kat sane . hahaha. hmmm . aku pun mintak laaa dia ajar loghat mesir . :) apa-apa pun ayuni , wahestini awi ! ghidan-ghidan ! ^_^




yang ni pulak farahin . dye sekarang buat kos medic kat mesir . untung kawan-kawan aku . ade lagi ariej , syahira zahari ramai lagi la . yang aku sebut ni sebab yang agak baik dengan aku la . so , itulah.

rakan-rakan yang jauh di mate tapi dekat di hati . ariej tuh classmate aku , sempat jumpa . kitorang bukak puasa same-same hari tuh . dengan budak angsana yang lain .

sekejap je aku rase . tak sangke aku dah nak masuk 19 . hmmmm . dunia dah nak kiamat kan ? tak rase pun masa bergerak . sedar-sedar terbuang macam tuh aje .

apa-apa pun . all the best buat semua . hujan emas kat negeri orang , hujan batu negara sendiri . jangan taknak balik Malaysia pulak nanti . belajar rajin-rajin. ! ^^

ukhwah fillah abadan abada :)

No comments: