Thursday, September 20, 2012

sabar aje

ibu selalu ajar aku jangan pernah mengungkit apa yang kita buat kat orang. biar macam mana sekalipun. jangan pernah berharap akan balasan atas setiap kebaikan yang kita lakukan.

tapi, aku masih belum berada pada maqam yang tinggi untuk semua tu. aku tak cukup baik. aku sedaya upaya nak capai pada tahap tu. aku cuba jadi insan terbaik. tapi tak boleh.

hari tu, aku tak berapa nak sihat. bangun pagi memang rasa macam knock-out.

aku kena kuatkan diri. aku kena pergi sekolah. hari ni ada exam. ujian lisan bahasa arab. kepala aku. sakit sangat-sangat. sakit yang teramat. aku tak tahu nak buat apa. kalau aku sakit, memang mood aku swing. memang tak betul. nak-nak lagi sakit kepala. 

muka masam je pagi tu. aku harap datang sekolah aku boleh mintak tolong kawan aku picitkan. dah terdesak sangat-sangat. lepas baca yassin dengan solat dhuha pagi tu, aku masuk kelas. agak lambat. tengah menahan sakit kepala.

aku cakap dekat kawan aku, yang aku nak tidur kejap. kepala sakit sangat. tak boleh nak bercakap dengan orang. rasa macam bull-dozer hempap kepala. Astaghfirullah...


tapi ada sorang makhluk Allah ni memang tak paham-paham. aku sakit kepala. sakit gila-gila ni. ade ke suruh aku story pasal cerita kau yang terindah semalam tu kat dia. sambil cucuk-cucuk bahu aku pakai jari dia suruh aku cerita. AKU DAH CAKAP AND AKU DAH EXPOSE YANG AKU BENCI ORANG CUCUK-CUCUK, TOLAK-TOLAK BADAN AKU GUNA JARI. SAKIT TAU TAKKKK??

aku memang tak suka ! aku mintak tolong budak tu pagi tu mintak tolong dia tolong picitkan kepala aku. aku rasa nak pitam. tapi dia diamkan aje. sebab normally kitorang memang macam tu. 

kalau dia pening kepala after study, datang duk sebelah aku mintak tolong picit. im on. tak kesah ajer. she comfortable with me. orang lain maybe tak layan dia.

boleh dia paksa-paksa aku suruh cerita. bengkeknyeeerr. aku tengah sakit kepala. am I in mood to having story-telling right now. I'm begging her to understand my situation and stop push me.

I stay alone at my place. aku nak tidur. budak memekak kat telinga aku. I moved and sit at the back of the class. aku relax. again, aku seorang yang ego eventhough sakit, aku taknak menyusahkan orang lain dengan kesakitan aku. aku taknak orang kata aku manja segala bagai, pening sikit minta picit kepala, sakit sikit merengek.and aku rendahkan ego sebab tak larat sangat, I asked budak tu mintak tolong picit kepala aku.  

kalau tidak memang aku takkan mintak tolong sebab aku taknak menyusahkan orang. tapi waktu tu mengenangkan aku exam tengah hari tu. aku kena diagnose apa yang examiner tanya aku nanti, aku nak jawab ape? it's not easy to find a word to communicate if language that we rarely used..

" weyh, tolong kejap ahh. tolong urut.. aku nak mati dah ni.." 

she mentioned name one of our friends in the class. she said budak tu pandai urut. memang la.. I know.. tapi aku nak dia. sebab dia selalu kacau aku. aku nak kacau dia pulak. that is the bad side of me.. *smirk*

and dia buat bodooooooooohh je study kat belakang tu and ignored me. and I was *speechless* . aku tengah sakit ni.. please laa..

aku lariiii. aku duk kat tempat kawan aku pulak. try nak tidur lagi.. sebab aku taknak kacau sesiapa dengan kesakitan aku ni. takpa. aku sorang. jangan nyusahkan orang lain. ibu selalu cakap macam tu.

tapi again kepala sakit gila nak mati ni. aku tak tahan. aku nangis tapi act macam aku tidur. takdelah sampai teresak-esak ke apa. sikit je. 


tapi kawan aku nampak. dia tanya sakit sangat ke kepala. dalam pada dia borak+study tu tangan dia jalan la urut kepala aku. masyaAllah.. terima kasih sahabat. *tears*

diorang heret aku suruh duduk kat belakang senang nak picit. boleh baring sikit. tudung tak betul rambut terkeluar ke boleh cover duduk kat belakang. takdalah budak lelaki nampak nanti. diorang tiga orang heret aku. picit aku gilir-gilir. Alhamdulillah.. Alhamdulillah. Alhamdulillah.. terima kasih sahabat ! *tears*

aku tanya diorang agak-agak boleh tak aku nak skip exam hari ni. boleh tak anjakkan turn aku esok pagi ? mintak tolong diorang tanyakan dekat ustazah. tengok, susahkan diorang lagi. kesian diorang. sarah ajak pergi toilet sementara mira ngan bila pergi tanya ustazah. 

aku ada rasa nak muntah. tapi pergi toilet cuci muka betulkan tudung. dah tu diorang naik toilet kata ustazah nak jumpa aku. waktu turun tangga, i almost slipped at the stairs. Alhamdulillah tak jatuh. sikit lagi. dah la ade budak-budak kat situ. kalau tak sia-sia je sujud kat kaki budak tu. 

diorang herret aku masuk kelas ustazah cepat-cepat datang kat aku pegang, picit. Subhanallah. ustazah dah makan ke belum , nak makan ubat tak. ustazah suruh kawan aku amik minyak angin letak apa semua. masyAllah. susahkan ustazah je semua tu. *tears* 

aku cakap kat ustazah takpa. and ustazah kata tak boleh nak skip. aku kena kuat. tadi kawan aku paksa-paksa makan panadol. aku taknak. aku tak suka makan panadol. tapi bila ustazah datang tu ustazah paksa jugak aku makan panadol kalau nak terus survive untuk petang ni. 

nak taknak terpaksa jugak sebab kawan aku dah letak dah dadah tu kat tangan aku. aku tak suka. lama ustazah tunggu kat situ suruh aku makan jugak . hmmmmmm. aku terpaksa jugak telan.

kawan aku suruh tidur. and aku tidur sampai tak sedar apa-apa. aku rasa pasal ni mesti dah heboh dekat bilik guru sebab kawan aku ada cakap dekat GPK F6. hmm. heboh la tu kat bilik guru .

aku bangun waktu tu almost pukul 11. kawan aku sebab ingat aku kena kuarantin pukul 12. dia takut aku nak prepare apa-apa. sekali tcer lina ada kat depan aku. dia pun kata risau pasal aku tengok muka aku bengkak bangun tidur tu. *tears* thank you tcer :')

tcer bagi tart sebab aku kata aku belum makan bila dia tanya dah makan belum. share dengan member sebelah aku. diorang pun ada amik extra kuih kat dewan makan bagi aku makan . *tears*

lepas tu tidur lagi sebab cikgu kata aku g exam lepas zohor. time tu aku prepare sikit , study sikit. hmm. tunggu turn semua. Alhamdulillah. sihat bertenaga jumpa examiner. siap gelak-gelak semua. Alhamdulillah beliau kata aku ada lidah arab dan beliau doakan semoga aku berjaya dalam exam and semuanya.

Alhamdulillah.. bersyukur sangat. even ada gagap. biasalah. bukan bahasa pertuturankan. 

Alhamdulillah hari ni aku nampak semuanya. siapa kawan siapa lawan. biarpun dia merasakan dia mengenali aku lebih dari orang lain, ternyata mereka lebih sejati. takpa. Allah Maha Mengetahui. ;')


p/s : terimakasih sahabat sarahamiranabila. terima kasih. ustazah-ustazah dan cikgu-cikgu yang lain serta kawan aku yang take care dan aje jugak yang tolong picit semua. terima kasih. ampun maaf sebab menyusahkan kalian dengan sikapku yang mengada sakit waktu exam. Dia Maha Mengetahui. Barakallahufikum . :') 

                                                                
                                                                                            

    sincerely, bhaz :D
                                                                                                                   

1 comment:

aien said said...

i hope i'm there to help you biha...